chris baerveldt / advies en onderzoek in het sociaal domein

3. Het orakel van Zuiderdam: meneer van Dalen en de communicatie in het sociaal domein.

Klantvriendelijk, goed bereikbaar, terzake, duidelijk, meedenkend. Veel organisaties proberen ieder voor zich de communicatie met de klant te verbeteren. Maar vaagheid en tegenstrijdigheid voor de klant is het gezamenlijke product van een netwerk van organisaties. Knelpuntenonderzoek versterkt een gerichte en effectieve aanpak.

Het is rustig op het fitnesscentrum van Toon. Meneer van Dalen zit in de relaxruimte...

2. De wachttijd van meneer van Dalen in het sociaal domein

Een wachttijd is iets anders dan een wachtlijst. Het is namelijk de totale tijd waarin een casus loopt. Casussen kunnen in de praktijk alle kanten uitlopen in het gemeentelijk netwerk en dat maakt wachttijden moeilijk grijpbaar. Toch is evaluatie en verkorting van de wachttijd mogelijk.

Het is druk op de sportschool. Toon, de eigenaar, is voortdurend bezig. Hij heeft even geen tijd voor meneer van Dalen....

1. De zichtbaarheid van meneer van Dalen in het sociaal domein.

Met veel ogen heb je nog geen zichtbaarheid. Mogelijke klanten zijn zichtbaar zodra ze ergens, het maakt niet uit waar,  de status van casus krijgen bij een organisatie in het sociaal domein. Het is lastig om erachter te komen hoe groot de zichtbaarheid in zo'n gemeentelijk netwerk is en misschien nog moeilijker om hem te verbeteren. Toch is het wel mogelijk.

"Xinix" staat er op het gele hesje. En een met...

0. Kwaliteit in het sociaal domein volgens meneer van Dalen

De organisaties in het sociaal domein werken samen in een los/vast en wisselend netwerk. In deze column wil ik de belangrijkste vier kwaliteiten van dat netwerk voor burgers/klanten promoten. Dat is nodig want de afzonderlijke organisaties zijn van nature vooral bezig met hun eigen kwaliteit en die hangt in een netwerk niet of nauwelijks samen met de kwaliteit voor de klant. In volgende columns laat ik zien hoe je kwaliteit...